14/6/17

Να σου πω ένα παραμύθι;



Τη σχολική χρονιά 2016-2017 ένα από τα προγράμματα που συμμετείχαν όλοι οι μαθητές του σχολείου (Α΄-Β΄ και Ε΄- Στ΄τάξη) ήταν της Φιλαναγνωσίας με τίτλο "Να σου πω ένα παραμύθι;". Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2016 και τελείωσε τον Ιούνιο του 2017.


1. Αρχικά, οργανώθηκε η βιβλιοθήκη του σχολείου από τα παιδιά χωρίζοντας τα βιβλία σε θεματικές και κολλώντας χρωματιστά καρτελάκια για κάθε θεματική. Οι μαθητές καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς, είχαν την ευκαιρία να δανείζονται βιβλία. Μετά το δανεισμό παρουσίαζαν το βιβλίο τους στην τάξη, συνοδευόμενο από μία ζωγραφιά.

2. Το υπόλοιπο πρόγραμμα περιελάμβανε ανάγνωση παραμυθιών σε συνδυασμό με θεατρικά παιχνίδια, παιχνίδια δημιουργικής γραφής, εικαστικά, μουσική, παγκόσμιες ημέρες και ενότητες γνωστικών αντικειμένων. 


  • "Στο σχολείο ξεχνώ τη φυλακή" - Προσφυγικό 
Αφηγητές και δημιουργοί της ιστορίας είναι μια ομάδα από οκτώ μαθητές με καταγωγή από το Πακιστάν, μετανάστες στην Ελλάδα. 

Επεξεργασία βιβλίου: Κατα τη διάρκεια της ανάγνωσης οι μαθητές ανέτρεχαν στο χάρτη κάθε φορά που άκουγαν μία χώρα, πόλη, νησί ή διαδρομή από το βιβλίο. Επίσης, Παρατηρούσαν με ποιες χώρες συνορεύει το Πακιστάν και συζητούσαμε αν και αυτές έχουν οικονομικούς ή πολιτικούς μετανάστες. Μία δραστηριότητα του βιβλίου είναι να βρουν τα μέρη από τα οποία πέρασε ο ήρωας μέχρι να έρθει στην Ελλάδα. Έτσι, έκαναν υποθέσεις που σταμάτησε και που δούλεψε.
Στη συνέχεια, πήραν και οι ίδιοι μία συνέντευξη από τον Ταρίκ, όπως ο Λευτέρης (δραστηριότητα 1 του βιβλίου) ή από τους φίλους και ανθρώπους που συνάντησε στη διαδρομή. Διατύπωναν τις ερωτήσεις κάθε φορά σε κάποιον συμμαθητή τους που υποδύονταν τον αντίστοιχο ρόλο.
Τέλος, επικεντρωθήκαμε στο δικαίωμα των παιδιών να πηγαίνουν σχολείο, όπου και αν βρίσκονται, καθώς αποτελεί και ένα από τα πιο επίκαιρα θέματα. Επανήλθαμε στην ερώτηση-αφόρμηση, σκεφτήκαμε τα συναισθήματα των παιδιών αυτών που έρχονται στο σχολείο και ανοίξαμε το θέμα "γιατί εμείς πηγαίνουμε στο σχολείο;".

  • “Μαλάλα, ένα γενναίο κορίτσι” και “Ικμπάλ, ένα γενναίο αγόρι” του Jeanette Winter - Δικαιώματα του παιδιού και συμβόλαιο στο σχολείο
Συζητήσαμε και σχολιάσαμε τα γεγονότα της ιστορίας και πως τα δύο παιδιά κατάφεραν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. Στη συνέχεια, παρακολουθήσαμε τα cartoon της UNICEF για τα διακαιώματα των παιδιών παγκοσμίως. Πρόκειται για πολύ μικρά κινούμενα σχέδια που δείχνουν εύστοχα και περιεκτικά αυτό που τα παιδιά οφείλουν να γνωρίζουν.
Ύστερα, έγινε προβολή παρουσίασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού από τη Διεθνή Σύμβαση όπως αναφέρονται στο Συνήγορο του παιδιού. 
Αφού, τελικά, αναλύσαμε τα δικαιώματα ήρθε η ώρα για να μιλήσουμε για τις υποχρεώσεις μας στο σχολείο με την ερώτηση "Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς ώστε να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα όλων μας;". Τέλος, φτιάξαμε μια αφίσα με τεχνική στένσιλ σε χαρτί του μέτρου και υπογράψαμε με τις παλάμες μας.


  • Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους του Νικόλα Ανδρικόπουλου - Ξενοφοβία

Τα παιδιά κατά τη διάρκεια της αφήγησης ζωγράφιζαν σ'ένα χαρτί του μέτρου, ότι άκουγαν.


"Έχεις νιώσει ποτέ ξένος"

 Βάζουμε μουσική απαλή και ζητούμε να σηκωθούν όρθιοι όσοι ενδιαφέρονται να παίξουν. Του ζητούμε να κινηθούν στον χώρο πότε πιο αργά, πότε πιο γρήγορα, πότε σαν να ήταν τριών, πότε πέντε, πότε επτά χρονών, πότε στενοχωρημένοι, πότε χαρούμενοι και ξαφνικά πλησιάζουμε κάποιον, τον ακουμπάμε με το χέρι μας, σταματούν όλοι και τον ρωτάμε: «έχει νιώσει ποτέ ξένος;», «πότε;», «αν αυτό που αισθάνθηκεs είχε γεύση, τι γεύση θα είχε;»
Συνεχίζει η κίνηση στον χώρο ξαφνικά αγγίζουμε άλλον και ρωτάμε: «έχει αισθανθεί ποτέ ξένο», «πότε» , «αν αυτό που αισθάνθηκεs είχε χρώμα, τι χρώμα θα ήταν;» Συνεχίζει η κίνηση στον χώρο ξαφνικά σταματάμε κάποιον άλλον και ρωτάμε: «έχει αισθανθεί ξένο ποτέ», «πότε», «αν αυτό το συναίσθημα είχε φωνή, τι θα σου έλεγε;» ή «αν ήταν φυτό, τι θα ήταν» ή «αν ήταν ζώο, τι ζώο θα ήταν;» Γράφουμε τι λέξειs που ειπώθηκαν στον πίνακα: ξένοs = μαύρο, ξινό...

"Χώρες με παράξενους ανθρώπους"

Ζητήθηκε από τα παιδιά να κινηθούν στο χώρο και να γίνουν κάτοικοι χωρών με
"παράξενους χαιρετισμούς"
"παράξενο περπάτημα"
"παράξενο γέλιο"
"παράξενη ομιλία"

Τους δόθηκε η επιλογή να προτείνουν κάτι παράξενο και εκείνοι.

"Η λίμνη"

Σχηματίσαμε έναν κύκλο, όπου μέσα είναι μια λίμνη. Ο καθένας με τη σειρά διαλέγει να πετάξει μέσα (νοητά) κάτι που δε θέλει.




  • "Η κυρά Δημοκρατία" της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου - Επέτειος Πολυτεχνείου

  • Αφόρμηση για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου ήταν το βιβλίο "Η κυρά Δημοκρατία". Με αυτό τον τρόπο, οι μικροί και οι μεγάλοι μαθητές μπόρεσαν να θυμηθούν, να καταλάβουν και να μάθουν τη διαφορά της δημοκρατίας και της δικτατορίας. Μετά την επεξεργασία του παραμυθιού, ζωγράφισαν όπως φαντάζονται την κυρά Δημοκρατία και την κυρα Δικτατορία.

    • Το γιγάντιο πραγματάκι, της Μπεατρίτσε Αλεμάνια
    Αφόρμηση
    "Υπάρχουν γιγάντια πραγματάκια;"
    Η ερώτηση αυτή δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να φανταστούν τι θα μπορούσε να είναι γύρω μας ταυτόχρονα γιγάντιο και πραγματάκι.
    Στην αρχή τα παιδιά έλεγαν είτε γιγάντια είτε μικρά πράγματα. Όταν όμως συνειδητοποίησαν τι ρωτούσα, οι απαντήσεις τους ήταν εκπληκτικές. Κάποιοι ανέφεραν ότι θα μπορούσε να είναι τα αστέρια ή το φεγγάρι. Άλλοι αυτό που βλέπουμε μέσα από ένα μεγεθυντικό φακό. Και οι πιο τολμηροί την αγάπη, το μίσος και την καρδιά.

    "Παντομίμα"
    Κατά τη διάρκεια της αφήγησης, οι μαθητές χωρίς να βλέπουν τις εικόνες του βιβλίου, προσπαθούν να κάνουν παντομίμα ότι ακούν. Μόλις φτάσουμε στην τελευταία σελίδα, διακόπτουμε την ανάγνωση, χωρίς να αποκαλύψουμε το τέλος.
    Σ'αυτό το σημείο ρωτάμε τα παιδιά, "τι μπορεί να είναι τελικά αυτό το γιγάντιο πραγματάκι;". Διαβάζουμε και πάλι από την αρχή το βιβλίο και αυτή τη φορά δείχνουμε τις εικόνες. Τότε αποκαλύπτουμε στα παιδιά την απάντηση.

    "Δραματοποίηση"

    Οι μαθητές διαλέγουν μία από τις εικόνες και χωρισμένοι σε ομάδες ή ο καθένας μόνος του, βάζουν λόγια, διαλόγους ή μονολόγους. Τι θα μπορούσαν να λένε οι ήρωες; Ύστερα το παρουσιάζουν στους άλλους, οι οποίοι προσπαθούν να μαντέψουν.

    • "Χάρης και Φάρις", της Γιώτας Αλεξάνδρου - Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού 
    Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα για τα Δικαιώματα του παιδιού (20/11/2016), υποδεχθήκαμε σήμερα Δευτέρα 21/11 στο σχολείο μας μια μαμά.
    Η κ. Νεκταρία ήρθε να μας διαβάσει ένα παραμύθι, να παίξουμε και να μιλήσουμε για τα δικαιώματα όλων των παιδιών.
    Δείτε περισσότερα https://dimvatolakos.blogspot.gr/2016/11/blog-post_21.html


    • "Η αγέλαστη πολιτεία και οι καλικάντζαροι" των αδερφών Κατσιμίχα - Θεατρικό έργο γιορτή Χριστουγέννων
    Με τα παιδιά ετοιμάσαμε μια μικρή θεατρική παράσταση και τα σκηνικά της. Οι μεγαλύτεροι ντύθηκαν γιαγιάδες και παππούδες και μας είπαν την ιστορία, ενώ οι μικροί μας μαθητές ντύθηκαν καλικάντζαροι. 'Όλοι χόρεψαν και τραγούδησαν. 
    Περισσότερα https://dimvatolakos.blogspot.gr/2016/12/blog-post_28.html


    • Η ζωγραφιάς της Χριστίνας, του Ευγένιου Τριβιζά 
    Την πρώτη φορά, έγινε ανάγνωση του πρώτου κεφαλαίου του βιβλίου. Ύστερα, οι μαθητές φαντάστηκαν, έγραψαν και ζωγράφισαν "Πού αλλού πάει η Χριστίνα;".



    Στη συνέχεια και κάθε Παρασκευή δύο παιδιά δανείζονταν τα δύο αντίτυπα του βιβλίου και προετοίμαζαν ένα κεφάλαιο ο καθένας. Την επόμενη φορά, μας το παρουσίαζαν για 10 λεπτά με όποιον τρόπο ήθελαν, με λίγα λόγια, με ζωγραφιά ή με παντομίμα.

    • Η μικρή Σάρλοτ σκηνοθέτης, της ΒΙΒΑ ΦΡΑΝΚ - Συνδυασμός με πρόγραμμα Κινηματογράφου-Φωτογραφίας 
    Αυτό το παραμύθι συνδυάστηκε με το πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης "Μία κάμερα, πολλές ιστορίες". Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού παίξαμε παντομίμα.
    • Το παλιόπαιδο, της Αγγελικής Δαρλάση
    Μια ιστορία εμπνευσμένη από αληθινές ιστορίες μουσικών του El Sistema και της διεθνούς φήμης συμφωνικής ορχήστρας "Μπολιβάρ" της Βενεζουέλας. Μια ιστορία για την πίστη στον άνθρωπο και στον ανθρωπισμό. Μια ιστορία για τη δύναμη της τέχνης και του πολιτισμού ενάντια στη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

    Μετά την ανάγνωση, παρακολουθήσαμε το ντοκιμαντέρ El Sistema - Σώζοντας Ζωές.

    • Απέναντι, του Θοδωρή Παπαϊωάννου - Πειράματα Φυσικής

    Μαζί με το Μέλιο ξεκινήσαμε το ταξίδι, για να φτάσουμε στο απέναντι ξέφωτο και κάτω από τη βελανιδιά να συναντήσουμε τη Μελανή.
    Διαβάσαμε και το μήνυμα της Μελανής που βγάλαμε μέσα από σακίδιο.
    Όμως συναντήσαμε ένα μεγάλο εμπόδιο, τον αυτοκινητόδρομο που διέσχιζε το δάσος γεμάτος φορτηγά, λεωφορεία, μηχανές...

    Σηκωθήκαμε, λοιπόν, και μετατραπήκαμε σε μεγάλα φορτηγά και λεωφορεία, σε μηχανές και αυτοκίνητα. Γίναμε για λίγο ο μεγάλος αυτοκινητόδρομος με τους δυνατούς ήχους που δεν αφήνει το Μέλιο να περάσει απέναντι!
    Ούτε το βιολετί πατίνι, ούτε το μπλε ποδήλατο, ούτε το πράσινο αλεξίπτωτο, ούτε το κίτρινο αερόστατο, ούτε η μαγική πορτοκαλί σκούπα, ούτε το κόκκινο μαγικό χαλί δεν μας βοήθησαν να διασχίσουμε το δρόμο.

    Ύστερα φέραμε τη βροχή. Πρώτα ψιχάλισε (χτυπούν όλοι μαζί τα δάχτυλα), μετά δυνάμωσε (χτυπούν τα πόδια με τα χέρια) και τέλος άρχισε να ρίχνει καταιγίδες και βροντές (πηδούν όλοι μαζί ψηλά και χτυπούν πιο δυνατά τα πόδια με τα χέρια). Τα παιδιά αγαπούν να φέρνουν τη βροχή!!!

    ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ

    Πριν από κάθε πείραμα δημιουργούμε μια συζήτηση για να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον. Μερικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε σ'αυτή την περίπτωση:
    • Πώς σχηματίζετε το ουράνιο τόξο;
    • Έχει δει κάποιος από σας ένα ουράνιο τόξο σε κάποιο άλλο μέρος εκτός από τον ουρανό;
    • Από που προέρχονται τα χρώματα του ουράνιου τόξου;
    • Τι χρώμα είναι το φως του ήλιου;
    • Πείραμα 1ο
    Χρειαζόμαστε μπουκάλια από νερό, νερό και υγρό πιάτων. Βάζουμε νερό στο μπουκάλι μέχρι τη μέση και ρίχνουμε μερικές σταγόνες από το υγρό πιάτων. Ανακινούμε και βγαίνουμε στον ήλιο. Σηκώνουμε το μπουκάλι προς τον ήλιο και βλέπουμε μέσα από τις φυσαλίδες. Τότε θα δούμε να σχηματίζεται το ουράνιο τόξο.

    • Πείραμα 2ο
    Χρειαζόμαστε καθρεπτάκι, δοχείο, φακό και νερό.
    Τοποθετούμε το καθρεπτάκι στο δοχείο, με κλίση 45º. Γεμίζουμε μέχρι τη μέση του καθρέπτη με νερό. Φωτίζουμε με το φακό κατακόρυφα του καθρέπτη.
    Μπορούμε να κάνουμε το ίδιο τοποθετώντας το δοχείο με τον καθρέπτη στο παράθυρο και τον καθρέπτη στραμμένο προς τον ήλιο.
    Θα παρατηρήσουμε το ουράνιο τόξο στο ταβάνι.
    Αντίστοιχα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το πρίσμα, βάζοντάς το στο παράθυρο. Τότε το ουράνιο τόξο θα σχηματιστεί στο σώμα που θα βρίσκεται απέναντί του.

    Για τους μεγαλύτερους μαθητές ήταν ένας τρόπος να εισάγουμε το κεφάλαιο 10 για το Φως και τα πειράματα στο μάθημα "Φως και χρώματα" (σελ. 143).


    • "Ο Αληθινός Τρικεράτωψ φοβάται;" του Βαγγέλη Ηλιόπουλου - Ημέρα κατά του Σχολικού εκφοβισμού

    «Αλυσίδα χεριών»





    Στο αριστερό χέρι γράφουν ένα φόβο με μαρκαδόρο και ύστερα στο δεξί ένα θετικό συναίσθημα. Σηκώνονται και ψάχνουν το ίδιο στα χέρια των άλλων και τα ενώνουν με όποιο έχουν το ίδιο.

    «Διάδρομος συνείδησης»


    Κάποιο παιδί υποδύεται ένα συμμαθητή του Πάρη π.χ. την Αφροδίτη, το οποίο πρέπει να αποφασίσει αν θα πει στη δασκάλα γι’αυτούς που ενοχλούν τον Πάρη. Βγαίνει από την αίθουσα και όσο ο συμμαθητής τους βρίσκεται έξω, οι υπόλοιποι διαμορφώνουν την συνθήκη. Δύο ομάδες 5 ατόμων φτιάχνουν δύο σειρές απέναντι ο ένας από τον άλλον και ενώνουν τα χέρια για να φτιάξουν μια γέφυρα. Η μία ομάδα είναι «Πες το γιατί...» και η άλλη «Μην το πεις γιατί...».

    Ο συμμαθητής όταν επιστρέφει έχει το κεφάλι σκυφτό και τα μάτια κλειστά. Περνάει, με τη βοήθεια κάποιου, 2 φορές κάτω από τη γέφυρα και σταματάει σε κάθε ζευγάρι. Το κάθε μέλος της ομάδας λέει τη σκέψη του. Π.χ. το πρώτο ζευγάρι: «Πες το γιατί θα νιώσεις καλύτερα» και «Μην το πεις γιατί θα σε χτυπήσω». Επαναλαμβάνουν το ίδιο και τις δύο φορές. Την 3η φορά που ο συμμαθητής τους θα περάσει από κάτω το λένε όλοι μαζί ταυτόχρονα. Στο τέλος ο ήρωας λέει γρήγορα αυτό του έμεινε.

    «Ιστορία με 6 λέξεις»
    Οι μαθητές καλούνται να γράψουν μια ιστορία με 6 λέξεις. Το θέμα τους θα είναι εμπνευσμένο από το παραμύθι και γενικότερα τον εκφοβισμό. Αυτή η δραστηριότητα δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να γράψουν χωρίς να φοβηθούν το μέγεθος μιας μεγάλης ιστορίας. Επιπλέον, συμπυκνώνουν μέσα σε λίγες λέξεις το συναίσθημα κάποιου, πίσω από το οποίο κρύβεται μια ολόκληρη ιστορία. Στο τέλος, διαβάζουμε τις ιστορίες και και προσπαθούμε να καταλάβουμε ποιος μπορεί να το είπε και γιατί.
    Α' τάξη



    Στ' τάξη


    «Παιχνίδι ρόλων»

    Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Η κάθε ομάδα θα έχει τον Συγγραφέα, τον Εικονογράφο, τον Ήρωα, τον Αναγνώστη. Προετοιμάζονται λίγο μεταξύ τους για το πως θα παρουσίαζαν την ιστορία ο καθένας από τη θέση του. Στη συνέχεια, σηκώνεται όλη η ομάδα και κάθεται μπροστά από τις άλλες. Οι άλλες ομάδες παίρνουν συνέντευξη στην ομάδα αυτή και ο καθένας απαντάει υποδυόμενος το ρόλο του.

    «Ημερολόγιο»
    Δόθηκε στα παιδιά της Ε'-Στ' τάξης οι "Ήρωες του βιβλίου "Ο Αληθινός Τρικεράτωψ φοβάται;" και τα δέκα πράγματα που γνωρίζουμε γι'αυτούς". Πρόκειται για πέντε περιγραφές των ηρώων, Πάρη, Αφροδίτη, Ελένη, Οδυσσέα και Αχιλλέα, τα χαρακτηριστικά των οποίων δεν γνωρίζουμε μέσα από την ιστορία. Τι συμβαίνει στη ζωή του καθενός; Γιατί συμπεριφέρονται έτσι; Ανακαλύπτουμε στοιχεία που μας βοηθούν να κατανοήσουμε τον τρόπο που διαχειρίζονται τις καταστάσεις. Στοιχεία που ίσως μας θυμίζουν καταστάσεις και πρόσωπα τις καθημερινότητάς μας.
    Αφού διάλεξαν όποιο ήρωα ήθελαν, έγραψανμια σελίδα στο ημερολόγιο από μια μέρα στο σχολείο. Το θέμα τους ήταν ελεύθερο, είτε είχε σχέση με την ιστορία, είτε διαδραματιζόταν πριν ή μετά.

    • Πώς να κάνετε έναν ελέφαντα να χορέψει, Αγγέλου 'Aγγελος & Σίνη Έμη
    Μετά την αφήγηση, τα παιδιά έγραψαν λέξεις που από την ιστορία που τους έμειναν.


    Με τη συνοδεία μουσικού οργάνου έγιναν μικροί σαν ποντίκια και σιγά σιγά μεγάλωσαν καθώς αυξανόταν και η ένταση του ήχου. Στη συνέχεια έγιναν μεγάλοι σαν ελέφαντες και σιγά σιγά μίκραιναν καθώς μειωνόταν κ η ένταση του ήχου.

    "Χορωδία ζώων"
    Τα παιδιά σε ομάδες διάλεξαν ένα ζώο και τραγούδησαν με την αντίστοιχη φωνή ένα τραγούδι της επιλογής τους. Οι υπόλοιπες ομάδες έπρεπε να μαντέψουν.

    "Χαλασμένο τηλέφωνο ζώων"
    Τα παιδιά στέκονται σε σειρά, ο ένας πίσω από τον άλλον, χωρίς να βλέπουν ο έναν τον άλλον. Ο τελευταίος χτυπά τον ώμο του μπροστινού και του δείχνει με παντομίμα ένα ζώο. Εκείνος θα πρέπει να κάνει το ίδιο με τον μπροστινό του και μέχρι να φτάσουν στον πρώτο, ο οποίος πρέπει να καταλάβει και να πει δυνατά το ζώο. Ο τελευταίος γίνεται πρώτος και το παιχνίδι συνεχίζεται.
    • Διακοπές στο σπίτι με τον Ισίδωρο, της Αμάντας Μιχαλοπούλου
    Οι μαθητές βρήκαν τις περιοχές του βιβλίου που αναφέρονται από Σ στην υδρόγειο σφαίρα και κατέγραψαν και άλλες από το ίδιο γράμμα. 
    Δραματοποίησαν με "παγωμένη εικόνα" και ζωγράφισαν το δωμάτιο του Ισίδωρου, που το είχε μετατρέψει σε νησί. 

    3. Επιπλέον, από το πρόγραμμα της Φιλαναγνωσίας δεν μπορούσε να λείπει η συγγραφή παραμυθιών από τα ίδια τα παιδιά.

    • Ακουστικά παραμύθια
    Με αφορμή το μάθημα στη Γλώσσα της Στ' τάξης "Η λαίμαργη φάλαινα" ακούσαμε το ηχογραφημένο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά,  σε αφήγηση Δημήτρη Πιατά. 

    Στη συνέχεια, οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και έφτιαξαν τις δικές τους ιστορίες για τη λαίμαργη αλεπού και το λαίμαργο λύκο. Όταν τις ολοκλήρωσαν, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε και εμείς ακουστικά παραμύθια με δική μας αφήγηση.

    Έτσι, ηχογραφήσαμε τις ιστορίες και τέλος τα παιδιά επεξεργάστηκαν τις ηχογραφήσεις στο πρόγραμμα Movie Maker και ένωσαν τις αφηγήσεις με τη μουσική. 
    Περισσότερα https://dimvatolakos.blogspot.gr/2016/12/blog-post_20.html

    • Η Μαίρη Πινέζα, της Μητακίδου Σούλα και Τρέσσου Ευαγγελία - Συγγραφή Μεγάλου Βιβλίου
    Μετά την αξιοποίηση του βιβλίου με δραστηριότητες συζήτησης, φτιάξαμε στον πίνακα λίστα με τις υποθέσεις μας, που αλλού θα μπορούσε να είχα πάει η πινέζα και με τι μέσο.


    Καθώς η ιστορία δεν είχε τέλος, τα παιδιά, διάλεξαν τον τόπο και τρόπο που θα ταξίδευε η πινέζα και έφτιαξαν τη συνέχεια του βιβλίου. Πήραν κόλλες Α3 και έγραψαν την δική τους επιλογή σε 2-3 γραμμές και στο υπόλοιπο χαρτί ζωγράφισαν. Σημαντικό ήταν η κάθε μικρή ιστορία  να τελειώνει  με τη φράση "Έτσι νόμιζε...". Αφού το ολοκλήρωσαν, ετοίμασαν το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο και έκαναν τη βιβλιοδεσία. 






    • Μικρά βιβλία

    Τι είναι το «ΜΙΚΡΟ ΒΙΒΛΙΟ» 

    Οι μαθητές με ένα απλό χαρτί Α4 παράγουν σε πολλά αντίτυπα μικρά 8σέλιδα βιβλιαράκια για να διαβαστούν από τους συμμαθητές τους, τις οικογένειές τους, τους φίλους τους και από άλλες ομάδες συνομήλικων άλλων τάξεων. Οι μαθητές αυτενεργούν, ερευνούν και συνεργάζονται για να δημιουργήσουν ένα έργο που θα δημοσιευτεί – που απευθύνεται σε πραγματικό κοινό.
    Το «Μικρό Βιβλίο» είναι μια δημιουργική εργασία, κατά την οποία οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες (γνωστικές, κοινωνικές και επικοινωνιακές) με φυσικό και βιωματικό τρόπο διότι μαθαίνουν μέσα από τα ίδια τους τα έργα, κατανοούν τι μαθαίνουν και γιατί το μαθαίνουν.


    Η δράση Petits livres οφείλει πολλά στο ICEM (Institut coopératif de l’école moderne -Pédagogie Freinet). Στηρίζεται στις παιδαγωγικές αρχές του «Μοντέρνου σχολείου» σύμφωνα με τον Célestin Freinet, τον οποίο τιμά και με το όνομα των εκδόσεων «Éditions Célestines».

    Οι μαθητές έγραψαν τα δικά τους μικρά βιβλία και τα διαβάσαμε ο ένας στον άλλον.

    • Τα 33 ροζ ρουμπίνια, του Ευγένιου Τριβιζά - Συγγραφή Πολυπαραμυθιού
    Στο βιβλίο αυτό, εσύ αποφασίζεις τι θα γίνει σε όλα τα κρίσιμα σημεία! Εσύ αποφασίζεις πώς συνεχίζεται και πώς τελειώνει η ιστορία! Εσύ αποφασίζεις, δηλαδή, αν ο ιππότης θα συναντήσει τον ρινόκερο που κατάπιε το ουράνιο τόξο, αν θα κόψει τη μαργαρίτα που λέει πάντα «σ’ αγαπώ!» ή αν θα βάλει το χέρι του στο κοφίνι με τα φαρμακερά φίδια. Εσύ αποφασίζεις αν ο βασανιστής θα τον βασανίσει με το μαρτύριο της καυτής πιπεριάς ή με το βασανιστήριο της αποτρόπαιας γαργάρας, αν η βασίλισσα θα ξεκαρδιστεί στα γέλια, αν θα ξυπνήσει ο δράκος με τα ασημένια λέπια ή αν τα ροζ γουρουνάκια θα ταξιδέψουν στον Ωκεανό με τις χίλιες εκατό ρουφήχτρες.

    Μετά την ανάγνωση του πολυπαραμυθιού, τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους παραμύθι με ήρωα το Μάριο.
    Διαβάστε το πολυπαραμύθι:
    https://drive.google.com/file/d/0B-S5B2vZss6PNlpJdzNDa2l5WHM/view?usp=sharing


    • Συγγραφή ιστορίας με αγαπημένα αντικείμενα

    Τα παιδιά έφεραν αγαπημένα αντικείμενα και προσπάθησαν να φτιάξουν μια ιστορία, περικλείοντας τα. 


    4. Γιορτή για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

    Η γιορτή περιελάμβανε δραστηριότητες όπως δημιουργία πρόσκλησης, έκθεση βιβλίου και κουκλοθέατρο.



    Για το πρόγραμμα συνεργάστηκαν και οι δύο εκπαιδευτικοί του σχολείου. 

    Αξιολόγηση του προγράμματος

    Από την αρχή του προγράμματος οι μαθητές έδειξαν ενδιαφέρον για τα παραμύθια. Αυτό που τους ενθουσίασε περισσότερο ήταν τα θεατρικά παιχνίδια και οι κατασκευές. Το γεγονός ότι αρκετά βιβλία συνδυάστηκαν με γνωστικά αντικείμενα, έκανε το μάθημα πιο ελκυστικό και η ανταπόκριση των παιδιών ήταν μεγάλη. Αυτό φάνηκε περισσότερο στη διάθεση τους για συγγραφή πολλών ιστοριών. 
    Πρωτόγνωρη εμπειρία ήταν για τα παιδιά, αλλά και για τους γονείς, η γιορτή γύρω από το βιβλίο μέσα από τις εκθέσεις και το κουκλοθέατρο. Κάτι που τους έκανε να αγαπήσουν τα παραμύθια περισσότερο και να επιτευχθεί ένας από τους στόχους του προγράμματος.